Saturday, June 28, 2008

Terkenang juo...

Tengahari tadi berlangsungnya majlis merisik adik iparku (adik hubby yang ke5)...simple sahaja..cuma kami adik beradik, mak ayah dan ustaz wan sbg perantara..wakil pihak sana pun mak, ayah, adik beradik serta bapa dan ibu sedara mereka..ringkas dan mudah..lagipun masing2 sudah tiada halangan malah bakal pengantin lelaki pun turut hadir..mungkin ini bknlah blh dikira merisik seperti mase zaman dolu2..kalau dulu cuma hantar wakil sahaja utk risik jika pihak si dara sudah di sunting atau belum..bagi saya pertemuan ini lebih kepada kunjungan tanda perkenalan antara keluarga..apa pun yang penting yang ringkas itu dan jalankan yang wajib sudah memadai..

Terkenang mase saya dipinang dulu...tidak ada aktiviti merisik..my mil bersembang dlm telefon dgn mak saya sahaja dan kata nak dtg meminang..terus 2 minggu selepas itu berlangsung majlis pertunangan..hehe..mmgla agak kelam kabut skit..tapi alhamdullilah semuanya berjalan lancar....Sebenarnya kalau nak diikutkan saya dan dia tidak pernah merancang pun utk berkahwin seawal usia 21 thn (kalau ikut thn 22) dan dia 25thn ..waktu itu saya pulang ke kg semasa cuti semester terakhir dan mlm itu saya seprti biasalah mcm psangan couple lain juga..apa lagi kalau bukan BERGAYUT kat phone!! Masa saya tgh bersembang dgn dia tetiba mak dia mengusik boleh ke nak dtg rumah?hehe..saya pun tryla sound kat mak saya yang ada tgh tgk tv...dlm kepala ingat kunjungan biasela..kemudian dia pas phone kat mak dia dan terus mak dia tanya mak sy ada tak kat situ? dan mereka pun berbla..bla..bla..dan lepas tu mak saya letak phone tanya abah sbb org nak mai boleh ke tak?..abah setuju..konpem aku dah kena pinang tanpa terancang!!! cess...habis angan2 ku mase zaman kecik2 (dah gatai mase tu?) konon2 nak cam dalam drama tv...ada pantun2 semua tu..haha...

Makanya saya rajinkan sikit diri utk buat sedikit kuih utk dihidangkan buat tetamu..utk itu saya pilih "Fruit Tart"..w/pun agak renyah utk buat kuih ini tetapi kerana ianya nampak moden dan comel..sesuai utk sekali ngapppp...mase buat kuih ni teringat pula kwn kat smkm dulu..skang ni lecturer maktab perguruan di cheras, kak Eton....dia cikgu ERT...dia juga yang ajar saya utk buat kuih ini dan juga cream puff..

Masa pergi beli acuan pun pergi beli dengan Kak Eton..saya beli di kedai bakery di Taman Bunga Raya, Cheras...beli 35 bekas..sesuai utk satu talam pembakar..pastrynya lepas uli saya just tekan2 je ke dlm acuan..kemudian bakar..1 adunan dapatlah dalam 57 biji..oklah tu..

Disebabkan start pun lambat (dkt2 kul dua belas daa..), makanya pukul 1.30 pagi baru sibuk nak cairkan coklat dan sapu kat pastry..takde nak double-boiler2 lagi dah..potong coklat kecik2..panaskan terus dlm non-stick pan..nampak cair skit terus tutup dan kacau..hehe..bkn nampak pun kilat tak kilat coklat tu..

Pastu bangun pepagi masak kastard then pipekan ke dlm pastry...disbbkan ala2 mengantuk skit..makanya kastard ini sedikit berketul..tapi tak de obvius sgt..skit2 je..hehe

Finally susun buah..huhu mmg tak kreatip la saya ni..huduss bebenor susunannya...belasah je la.. utk effect kilat saya bancuh skit halal gelatin dgn air panas. Boleh juga kilatkan dgn piping gel atau masakkan sedkit agar2.

No comments:

Post a Comment

WE KNOW EACH OTHER SINCE 1996

Daisypath Anniversary tickers

Our anniversary

Daisypath Anniversary tickers