Tuesday, October 20, 2009

Open House


Alhamdulillah akhirnya berjaya juga saya buat open house secara kecil2an. Food yang di budget semua sedang elok. Tak terlebih dan tak terkurang...bolehla tapau skit2 utk kengkawan yang datang tu. Penat memang tak terkata, letih tak terbangun, sakit urat tak terurut!! Masak sorang2 bermula hari Jumaat, siapkan gulai ayam, gulai ikan tongkol dan kuah laksa penang. Macam tak percaya pulak saya masak semua tu sorang2.

Terima kasih kepada FIL yang sponsor ikan2 dari Kuala Selangor lagi.....saya budget 7-8 ekor ikan tongkol..dibelinya 12-13 ekor!! Ikan utk laksa saya order hanya 7kg cam tu dibelinya 12-13kg!! Memang sengal kak non...mak nak masak sensorang!!! Lepas siap masak bagai... then rendam laksa kering, rendam beras nasi dagang.......malam tu ingat nak sms/msg via FB lagik kengkawan suh datang esok (sabtu) tetapi.....................SAYA TERTIDUR!!!! Sedar2 dah pukul 5.30 pagi!! Terus gosok gigi pastu masuk dapur sambung kerja buat acar, kejut cik abe suh pi beli santan kat pasar utk kukus nasi dagang, rebus laksa..bla..bla..bla!

Nasi dagang ni org tak mkn banyak sebab berpulut so saya budget dalam 5kg je..tapi tu pun saya bahagi 4...4 batch..satu batch kena 3 kali kukus....kukus dgn air biasa, kukus santan cair then kukus dgn santan pekat. So 12 kali la angkat letak periuk kukus tuh..

Apapun penat terbayar bila dapat jumpa rakan2 dan sedara mara. letih tak ingat! Bila tetamu last balik....baru perut berbunyi....Hehe..rupanya dari semalam saya tak jamah sebijik nasi! Tak taula mana saya dapat energy buat masak2 ni. Tuhan bagi kot sbb niat nak bagi org makan...

Sebenarnya sepanjang memasak jantungku asyik berdebar2 je...takut tak jadikla, tak sedapla..memacam. Memang saya kurang puas hati dgn gulai ikan tongkol sbb a little bit hancuss ikannya. Selalunya kalau masak utk family ikannya akan jadik pejal sbb cukup asam garam masa rebus tapi kali ni saya tak reti nak agak...yelah bila berbelas ekor takut jugak nak buh asam dan garam bebyk..takut terlebih masin. Itu pun dah sepeket besar asam saya guna utk rebus tapi masih belum cukup agaknya.

Cuka pun masuk skit je......mak saya kata kena lebih skit cuka tu sbb ikan banyak. Err...bab yang tambah cuka tu petua yang saya dapat utk buat ikan rebus tongkol dari org trg jugee.....katanya kalau ikan sekor tu buh la sesudu dua.....tapi saya tak berani buh byk...itu le akibatnya!Tak pe la..learn from mistake! Tapi mistake2 pun ada gak suh sy bukak kedai....hehe!

BTW, kat sini saya nak minta ampun dan maaf jika ada terkurang dan terlebih di mana2. Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada semua tetamu yang hadir. Yang tak dapat datang tu tak pe kami paham semua tu. Tak de rezeki nak jumpa! ;)

No comments:

Post a Comment

WE KNOW EACH OTHER SINCE 1996

Daisypath Anniversary tickers

Our anniversary

Daisypath Anniversary tickers