Wednesday, February 24, 2010

I'm not a good mom! :(

Pertemuan saya dgn pakar psikologi kanak-kanak di HUKM tadi banyak merunsingkan saya. It looks like i done nothing for E-in..huhu! I'm stupid mom! Kesian E-in....!!! Kadang2 saya rasa sedih sbb saya rasa saya kurang effort untuk E-in. Byk soalan dari doktor tadi jawapan saya...NO/NOT YET/NOT SO SURE!!!! Huhuhu....!!!

That doc. asked me if E-in still in diapers? Bleh mkn sendiri..bleh mandi sendiri?..bleh pki seluar sendiri and bla..bla....and she looks a bit dissapointed with me as a mom for autistic kid..Yes saya akui E-in belum boleh buat sendiri semua benda tu. Saya yang mandikan, saya yang basuh berak kencing, tukar lampin semua, suapkan makan...tanpa saya sedar itu semua membiarkan E-in jadi tak berdikari..tapi saya bukan tak tau semua tu. Umi pun nak E-in berdikari supaya bila besar nanti..bila umi sudah tidak di samping E-in, E-in boleh urus diri sendiri.

But..what do you expect from a 5 yrs autistic son?? I think normal kids umur baya E-in pun mandi sendiri lum tentu bersih...E-in boleh mkn sendiri dgn syarat pki sudu...tapi kena ada pertolongan juga...lauk nak kena cubit siap2..pki baju E-in dah boleh..pki seluar bolehla tapi dia pki sarung je la..still in training...bukak seluar dah boleh..bukak baju tgk jenis baju...kalau longgar dia reti..kalau baju kecik skit, agak susah....tapi nak tunggu dia ada keinginan nak pi mandi sendiri, cukup masa pi mandi mcm budak normal...tak tahulah saya..ambil masa...biarpun betul apa yang doktor tu bagi tau tapi jgn ckp u kecewa bleh tak?? Beri kami masa...slowly saya akan ajar juga...saya percaya ibu2 yang ada anak normal dlm lingkungan umur E-in pun masih dalam peringkat untuk ajar anak berdikari.....apatah lagi kanak2 sebegini yang kita tahu perkembangannya sedikit lambat!!!

Apapun Umi terima juga kata2 doktor tadi..tak apalah..dia lebih berpengalaman. So lepas ni, umi ke, ayah ke, opah ke or kak seri(my mil's maid) tak boleh buatkan untuk E-in. Kami tgk E-in yang buat. I know you can do it, sayang. E-in cepat pick up.

Lagi satu doktor minta saya be careful dgn pertambahan berat badan E-in...doktor suruh E-in turunkan berat sedikit. Sekarang berat dia 28.8kg!! Kena kurangkan susu. Umi akui..sejak umur E-in 4 thn E-in makin kuat menyusu..sehari dia minum lebih kurang 10 botol (8 auns/bttl)!!! Nampaknya E-in kena berdiet dgn Umi. Doktor juga suruh cut dia punya carbohidrat, lebihkan sayur dan lauk. Kurangkan mknn bergoreng. Then bagi dia exercise. Susu just bagi twice a day.

Then i talked to my MIL...u all tau je la kan..nak ckp kat org tua kadang kena berhati2. Nanti dia takut dia salah faham pula.

Sebenarnya I sendiri risau bila tgk berat E-in naik mencanak2 lately..bila I perhatikan rupanya apa yang E-in nak semua diberi oleh my MIL or the maid. Kadang E-in baru je habis susu..mcm biasa dia akan mintak lagik sebotol..so depa akan bagi..begitu juga mknn lain. Bila saya kata..dahla tu kenyang dah...mcm biasa...org tua kan..bukan setakat my MIL saja mcm tu my mom sendiri pun mesti kata "la bagi la...kesian..nak mkn bukan apa pun..". So mcm mana tu?? Dilema okeh..ikut hati umi, kalaulah ayah byk $$$$$$$$$$$$$$$$, umi nak je berhenti kerja...jaga segala mkn minum E-in!!!!!!!!!!Latih E-in pki seluar, toilet train semua tu..Umi tak salahkan Opah sbb pakaikan E-in pampers sbb opah pun nak kena jaga cucu2 lain. Karang kalau E-in kencing/u-uk merata susah juga Opah..owhhh...!!!


4 comments:

  1. almost 29kg yek? my doter si Kakak yang 9 tahun pon around 32kg. nway, i need ur email add to share few findings akak jumpa. a few centers la. dia skrang pg tadika hak depan sk btho tu. awal thn cikgu dia call akak bgtau dia dah taktau nak buat macamana dengan Iman. Iman is 6, next year nak thn 1. abc tak tau lagi. ni tgh scout around for school yang sesuai. insyaAllah anese. am sure you've tried ur best. we all do.

    ReplyDelete
  2. sabar la akak..mudah-mudahan Allah permudahkn segala urusan akak

    ReplyDelete
  3. tulah..sbb tu kena control skit...email saya : annisellyna@gmail.com
    nak sgt share info dgn akak..akak hantar kat aftal yekss..

    azie:thanx dik... :D

    ReplyDelete
  4. ikram 5 y.o pun kengkadang mandi xbersih...but of coure ank2 xkira syaza yg drjah atau ikram yg 5y.o kite msh suap diorg mkn klu de kesempatan bcoz i believe in bonding/relationship yg ibu boleh alirkan melalui suapan mknn ke mulut ank2..
    gv times ti ein insyaallah dia akn berdikari gak, tp ms nk soh ein buat perhati dr jauh jgn bantu dlu sampi dia betul2 give up then u help him..tp ye le mak mana le sabo tgk ank2 terkial2 lambt bersiap kn...

    ReplyDelete

WE KNOW EACH OTHER SINCE 1996

Daisypath Anniversary tickers

Our anniversary

Daisypath Anniversary tickers