Thursday, March 4, 2010

Petua masakan sedap

Petuanya senang aja....kena rajin masak untuk suami, terutamanya anak2. Apa yang saya nak bagitau kat sini bukan pasal bila rajin masak, masakan kita akan jadik sedap. Of coursela cooking skills akan bertambahkan tapi yang saya maksudkan di sini....rajin2lah masak untuk anak sebab bila besar nanti dia akan ingat, akan rindu dengan masakan mak dia walaupun masakan mak dia mungkin tak sedap di lidah orang lain.

Tak guna carik duit dapat puluh2 ribu tiap bulan pun kalau anak asyik terbiar malah dlm setahun pun susah nak merasa walau sekali masakan ibu. Anak kecil bukan tahu nilai wang ringgit tapi mereka tahu menilai kasih sayang, perhatian dari kita, dan salah satu cara kita sampaikan rasa sayang kita adalah melalui masakan. Tanyalah sesiapa saja pun...susah nak jumpa setakat ni yang cakap masakan mak dia tak sedap!! Seeee....walaupun mungkin masakan kita simple, biasa, mungkin juga tak sesedap masakan hotel atau restoran mewah!! Tak mengapa. Kita bukan chef ternama, tapi kita chef di hati anak dan suami! Mungkin kalau kita masak tak sedap mereka beri komen, kita ubah cara, dan akhirnya masakan kita akan jadi yang tersedap di hati mereka, kerana kita memasak dgn penuh rasa ikhlas dan kasih sayang.

Hihi..macam poyo je saya ni kan..macamlah rajin masak sangat tapi taklah malas smpi masak nasi pun teragak2. Ok saya mengaku saya tak masak hari2. Ada hari yang saya balik pukul 5 saya tak masak. Hujung minggu pun tgklah kalau tak rancang ke mana, blehla masak2. Dulu masa ada anak kecik, balik kerja terus ambik anak. Masa Hani kecik2 dulu dia tersangatlah clingy...huhu..nak angkat baju pun dia menangis sekuat2nya sampai biru bibir mulut. Jadi untuk masak2 pada waktu itu sangatlah tak tenteram jiwa..last2 tutup api..tutup dapur..order kat kedai saja!! Hehehe...

Kemudian E-in pulak jenis active yang pantang terlepas pandang..jadi aktiviti memasak teramatlah jaranggggg!! Tapi bila perkahwinan ini menginjak usia 8 thn..saya rasa sudah tiba masanya saya berubah. Lagipun sekarang ni lepas waktu kerja saya pulang dulu ke rumah tanpa ambik E-in, Hani pula di sekolah jadi saya bebas untuk memasak tanpa sebarang gangguan. Bonus kalau jam 2.45pm dah ada kat rumah....tapi jaranggggggggggggla. Paling dlm pukul 4 lebih..kalau sukan drag smpi 5 lebih. So balik lambat no masak2, balik awal masak2!! Yaiayyy...at least dlm seminggu 7 hari tu adalah 3-5 kali dapurku berasap(eheks..tu nak bangga..org lain hari2 masak..eheh)!!

Masakan apa yang saya masak? Huhu..I'll go for simple2 punya resipi! Ada satu yang berkuah, sayur dan satu lagi mungkin bergoreng. Cukuplah untuk perut 4 beranak. Simple tapi Hani tetap cakap "Umi masak paling sedap ni dalam dunia!!!"(siap dgn intonasi yang membanggakan).. :D ...kan betul pun saya cakap! Tak sedap kat korang takpe yang penting anak saya kata SEDAP! Ahaks!

stimlime3

Senangin yang distim limaukan..tgk tu..kan best masak sendiri..beli kat kedai lum tentu lagik ikan tu mata bling2!! ^-^

Resepi untuk Azie:

Bancuh secawan air dgn 2 ulas bwg putih(cincang halus), 2 ruas halia (racik), 2 biji asam boi, garam gula secukupnya (kena balancekan garam gula tu betul..baru sedap..gula dlm 2-3 sudu gakla..tapi tak manis pun at the end)

Tuang atas ikan, letaklah serai. Kemudian kukus lebih kurang 15 minit.
Dah hampir masak baru tuang perahan 2 limau, daun limau purut, letak tomato, cili yang dipotong (cili nak letak awal2 pun bleh..nak cincang lagik sedap..akak potong kasar2 takut pedas anak nak mkn). Kukus lagi dlm 2-3 minit.
Dah masak tutup api, hias dgn buah limau yang dipotong nipis, tabur daun ketumbar. Siap!

bakchoya


telurdadar

Hidangan sampingan...Bak Choy ikan masin, telur dadar (rupa tak cun tak pe)....!!!


Alah masak simple pun tak pe uols! Yang penting korang masak! (err tapi klu jenis anak2 dan suami uols jenis mkn memilih..tak mkn simple2..kira nasib uols la labu! ahaks). Semoga semua rajin masuk dapur dan sediakan masakan yang terSEDAP dihati keluarga kita!

P/S: Sangat respek okeh dgn ibu yang masak tetiap hari...Syabbas inspector shahab mom!

5 comments:

  1. hu hu hu...tahniah..mum's is the best cook ever
    tp nk lg sngkn hidup...
    1)msk sblh pg n simpan dlm fridge
    2)plan pe yg nk dimasak, sediakan bhn2 dlm fridge cnth nye..
    cthnye bwg yg dh blender, lada kering yg dh dijadikan cili boh (hu hu hu mcm kite buat)
    tp kite mmg akan msk KECUALI mlm tu laki nk balik (tu pun klu laki blk ari jumaat, klu ari sabtu..cnfm msk punye)xpun mmg LETIH GILER
    tp ank2 mmg mkn simple..de udg yg digoreng jek mkn dgn nasi pun dh happy...laki pung janji de nasik....dpt ikan bilis dgn bwg pun member dh makan bertambah2....
    tp dh 1 minggu nih, mmg msak pg n simpan dlm fridge nnt Syaza blk after skool ble heat up n mkn lps tu nk g KAFA

    ReplyDelete
  2. wah..menarik....tq akak..harap2 menjadi azie buat hari tue kek menjadi..tapi xleh lawan tuan punya resepi..

    ReplyDelete
  3. noradzlina,
    I malas nak plan2 nih..I masak ikut yang terpikir time tu. Lagipun byk benda lain nak pikir lagik..klu setakat blend cili kering tu mmg sentiasa ada pun...tapi bwg tak le sbb i tak pasti klu i balik awal ke tak..kadang klu dah malas tu sayang bwg blend buang cam tu je. Buatnya klu 2-3 hari blk lambat sorilah nak simpan.I mls nak masak pepagi..hehe..sayang tidur...haha.Cuti tak pe..lagipun anak suami mkn simple2 no need to waste time. Nak mkn yang hebat2 tunggu weekend..

    Azie,
    Hmm cubalah azie..anak akak tu syok bukan main hirup kuah..

    ReplyDelete
  4. tak tahan tgk mata ikan tu ehehe..

    thanks 4 da recipe. sangat menarik. asam boi ni yang merah tu ke? kalau asam boi putih yang cina wat minum tu boleh?

    ReplyDelete
  5. ahakss..kalah berlian you...

    ika mmg guna asam boi putih...

    ReplyDelete

WE KNOW EACH OTHER SINCE 1996

Daisypath Anniversary tickers

Our anniversary

Daisypath Anniversary tickers