Thursday, December 4, 2008

Scones and Pastry

Sejak akhir2 ni teringin nak mkn pastry manis2..Nak buat malas. Bukan apa..saya memang fail bab baking-membaking ni. Percubaan saya membuat scones kureng berjaya. U can see the scones tak gebu n tak kembang mcm Kak Joayee buat. Memang saya menggunakan resepi lain tetapi saya ikut sebijik2 dari resepi yang saya dapat melalui tutorial videojug.

Tapi saya rase penyumbang masalah utama ialah saya punya Oven (cess..tak ngaku tak pandai tu!!). Yupp mmg kalau bakar apa2 kadang memerlukan masa terlalu lama. Contohnya Scones ini memerlukan masa lebih lama. Bayangkan saya memerlukan 'bout 2 hours sedangkan mengikut resepi asal cuma 15 minit pada suhu 200C. Saya tahu semua oven tak sama tapi takkan lah sehingga 2 jam tak masak2? Of course i preheat the oven first. Byk juga resepi yang saya ikut sebijik2 tapi tak menjadik bila bakar. Perlukah aku membeli oven baru? Hehehe...

Namun Scones dimakan jua oleh hubby n Hani. Sedap katanya..pandaile diorang ambik hati aku. Memang depa dua orang terror bab puji sampai kembang mont*t umi . Oh yang hitam2 kat atas scones ni bukan hangit sbb bakar tapi masa saya panaskan balik kat atas pan. Yelah buatnya pepagi..cik abe balik petang. Malas nak panas dlm oven so panas atas pan je la. TQ to the strawberry and whipped cream yang memberi rase yang sedap pada scones yang tak sedap ini. Huuhu terkenangnya scones kat Bharat Tea Plantations tu..minum pulak dgn warm strawberry tea..huhu sedap tak terkata!!


Saya juga teringin nak mkn pastry puff with fruit jem fillings. Hari2 pun tak pe. Disebabkan teringin sgt saya suruh cik abe beli kat Delifrance. Dia beli juga fruit tart but the tart tu tak cedapp la. Sedap lagik aku buat sendiri. Pandai komplen..masak malas!! Ye la..i bayar bukan free..silap abe bayar. Blueberry puff tu cedappp sesgt!! huhu mana mau carik lagi ye selain kat Deli nih? Selalu jumpa kat hotel punya Hi-Tea betul tak?Macam2 perisa ada..strawberry, peach, pineapple..dsb. Semuanya manis, lemmbut dan sedap..baunya juga wangi menyelerakan..huhu meleleh air liur!!

Cream puff with lemon cream fillings pun sedap jugak!!Buat minum petang bersama teh suam..wuhuuuuu!!

No comments:

Post a Comment

WE KNOW EACH OTHER SINCE 1996

Daisypath Anniversary tickers

Our anniversary

Daisypath Anniversary tickers