Saturday, March 7, 2009

Kuih Kelate..

Nampak tak i yang bertudung cekelat tuh..hehhe..tgh konpius nak pilih kuih..rase nak beli semua jerrr!!

Saya anak jati kelate..tapi saya ni tak kenal sgt dgn kuih2 muih kelate. Almaklum la walaupun anak jati kelate tapi saya tak pernah berskolah di Kelate kecuali mase tadika. Waktu kecik2 hanya arwah tok ayah saya yang suka mkn kuih manis2. Kemudian bila kami dah pindah tak duduk dgn tok ayah. Ibu saya jarang pula buat kuih2 manis sbb kami adik beradik lebih suka mkn kuih goreng2. Lagipun kami kecik2 dulu cerewet makan. Kami tak mkn sgt kuih manis2 dan byk telur. Kesian Ma..penat masak..anak mkn cuit2 je. Jadi dgn sc tak langsung ma pun jrg buat kuih2 manis ni....dan akhirnya sy tak berapa familiar dgn kuih kelate.

Dah umor 29 thn saya baru kenal kuih nekbat. Hihihi..mati2 selama ni saya ingat kuih tu kuih bahulu yang diorang sira lam air gula pandan!!Wat malu je. Masa kawin ngan cik abe..cik abe sebut pasal 'nasi tumpang'..aku lak terpingga2..benda tu? Rupanya nasi yang dibungkus mcm bungkus kacang kemudian di dlmnya ada mcm2 lauk. Hehehehe...malu kat cik abe, dia yang org KL pun tahu..

Tapi w/bg/manapun...saya ada kuih klate yang jadik pojaan hati ku..antaranya apam bakar dan akok.Wahhh sungguh seronot tak terkata minggu lepas b4 pergi park, mase gi pusing2 cari sarapan jumpa warung jual mknan klate!!! Wuhuhu...jumpa pula apam bakar ni..wah sedapnya. Rindu pulak kat mak cik saya (kakak sulung my mom) yang terror buat kuih ni (aku rase byk benda yang dia terror buat sbb aku rase lapor je bila rumah dia..hehhe). Sebelum ni saya pernah cuba buat kuih ni ikut resepi makcik saya..mmg menjadi, lembut dan sedap (masuk lif tekan sendirik!! ahakss!!)...cuma susah nak carik tapai ubi kat sini. Alamak sebut tapai ubi teringin lak mkn tapai ubi goreng!!! Sedappppnyaaa!!!


APAM BAKAR


Selain nasi berlauk, nasi dagang, nasi kerabu yg dijual...kuih2 kelate mmg byk giller smpi confuse nak pilih. Besok pagi nak beli pulut pisang ngan pulut pagi la pulak..huish..makin tua matang aku ni, makin suka plak ngan kuih klate ni..cuma yang manis sgt tu tekak i setakat ni tak leh telan lagik la.
AKOK

Akok ni sedap yang hangit2..lagi kedut lagik sedap...heheh..itu petua pilih akok. Jgn pilih yang cantik2 sbb kureng sedap.
Hari ini saya mahu ke Jalan TAR. Mau carik tudung ala Ariani..tgk member ramai pki beli kat Jln TAR je..tetapi kena pandai cari.

6 comments:

  1. apam bakar tue mcm aku pernah mkn jer...ko balik kelantan ke?

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Smalam masa tgk tv.. tetiba tekak terasa nak sangat makan laksam... lama gila tak makan laksam. takpe2, simpan dah nak cuti..dah. kalau dulu masa kat gombak hari2 gi pasar malam carik makan2.sampai hafal semua pasar mlm area gombak. yg slalu jadi menu mestilah masakan klate.. nasi kerabu & laksam... tpi dah kat swak ni mmg tak jamah ler.. ssh gile nak carik. lagi pun payah sebulan skali keluar ke bandar.

    ReplyDelete
  3. kuih2 dan makanan kelantan biasa nya manis2.
    tak pernah cuba lagi makan kecuali nasi dagang.

    btw,thanx jgk kerana sudi dropped by kt blog saya yg mengarut tu.
    saya org kl,mengaji kt melaka.

    cikgu ni mengajar kt sekolah mana?

    ReplyDelete
  4. serupo la kito anese sy pon brehi benar apam bakar nga tapei ubi grg. nyummmm....tak saba nk blk klate...

    nnt buwi la resepi apam bkr tu...

    ReplyDelete
  5. *Azie*
    Ye ke Azie. Kuih ni sedap sgt bagi aku la..dapat yang panas2 tu sedapnya..bau dia wangi jerr..

    J H Hidayat
    Hehe...aku pun selalu perhati kalau gerai klate selalu laris wpun org kata masakan kelate ni manis2. Masa aku kat UPM dulu laris tul gerai nasi kerabu kat belakang fakulti perubatan. Kedai mkn pun sama. Hehehe..actually kuih2 je manis..laksam, tomyam, sup gear box semua tu bukannya kitorang masuk garam pun..

    Nnt yekss kalau rumah aku cantekk skit aku buat open house utk bebudak x-mrsm kite. skang ni pingsan kalu korang tgk..meja mkn pun tarak!!

    Amieza Zain
    Eh cubalah nasi kerabu, laksam semua tu..lagi satu roti jala ngan kuzi ayam ke..huishh sedap tuh...

    Mrs. FHM
    Hehehe..tu la tapi apam ni ssh nak jumpa kat belah luar..tu yang jumpa jadik kemaruk tu...resepi dia lebih kurang cam gini..sorry sukatan main taruk je..hehe..
    tapai ubi,
    tepung beras,
    pisang,
    bawang merah skit (seulas cukupla),
    lada hitam skit(3-4 biji),
    serai,

    blend semua kasi halus...pastu masuk air gula merah yg dah sejuk(nak wangi masak ngan daun pandan).
    campur..tutupkan biar semlman..
    besok baru bakar kat atas non-stick pan.

    ReplyDelete
  6. uikshh sedapnyerr akok....
    betui tu kak anese, kalau nk beli akok pilih yg hdoh2..lg hodoh lg sedap! heheeee

    ReplyDelete

WE KNOW EACH OTHER SINCE 1996

Daisypath Anniversary tickers

Our anniversary

Daisypath Anniversary tickers