Monday, July 27, 2009

Azam Baru & Harry Potter 6 Review

(AMARAN: Bagi yang belum tgk dan berhajat nak tgk..sila jgn baca..nnt tak syok bila tgk movie..tak surprise)


Haha..tgh2 tahun baru terhegeh2 nak buat azam baru..azam awal tahun pun lom tercapai 10%. Nak kurus pun lagik gemuk adalah...tapi azam nak kurus mesti diteruskan...tensen beb tgk baju2 kat shopping complex...yang cantik2 (murah lak tu)...tapi sayang tak leh masyukkk. Azam baru yang mahu ditambah ialah ..jeng..jeng..mahu mengurangkan masa berinternet...1 jam je sehari including edit the blog and FB..and also visit my frens blog....kadang saya leka dr petang smpi ke mlm..sblm kena sound dari memana pihak (esp. my big boss kat rumah) better sy menyesal dulu...bak kata org tua2...lagipun byk kerja boleh dibuat..nak jadik mak yang lebih baik...itu azam saya!

So i'm gonna make a quick entry 'bout my most fav movie series~Harry Potter and The Half Blood Prince. Sesambil tu leh menikmati gambar I kat bwh ni..sekali sekala mau jugak interfrem kat sini..sorry for the pic. quality...just guna compact camera w/out flash sbb bat mase tu nak habih. I'm very happy in that morning coz kami dah beli awal tiket(malah b4 first day release lagi! :D) ..tak perlu beratur then dpt seat yang palg syok sekali..row belakang + tengah =heaven!



Apa yang berbeza dari buku? Meh saya senaraikan skit....sebenarnya byk sesgt but i want to stick to my new "azam"kan...so i just put little ..lagi pun makin disenarai..makin i frustla...huhu..

Saya mmg tak sabar nak tgk HP6 movie sbb dah khatam byk kali buku, dah review byk kali kat Youtube then frust sgt masa thn lepas depa postpone citer ni..lama tunggu from Nov 08 to Julai 09!! So mmg dah hafal dah buku cerita tu....dah mmg harap sgt the movie will be gonna be same as the book..of course ada yng depa cut utk jadikkan 2jam setengah.


Malangnya..hampir 50% depa ubah..jalan cerita masih sama, perjalanan si Harry kembali ke masa silam Voldemort dgn bantuan Prof. Dumbledore tapi setiap scene byk yg diubah. As a HP fan, I'm quite dissapointed. I dun mind if they do want to cut a few not important scene but to change the plot? I don't think so...

  1. First saja sudah lain..actually Prof. Dumbledore (i refer him as PD) bukan jemput HP di restoran stesen keretapi tapi di rumah Pakcik Vernon HP. Saya excited sgt nak tunggu scene ni sbb this is first time PD jumpa HP's family. Masa ni juga ada benda penting berlaku di mana rupanya makcik Petunia pernah menerima surat dari PD dan pernah mengutus surat merayu utk masuk ke Hogwarts dan telah ditolak. So that's why she hate HP's mom, Lily.
  2. Mase scene HP ke pekan Diagon Alley pula utk membeli keperluan sekolah, dia terserempak dgn Malfoy dan mak dia di sebuah kedai menjahit pakaian sekolah Hogwarts, mase tu HP bergaduh dgn Malfoy dan cuba ditenangkan oleh tailor tersebut then Malfoy memarahi tailor itu kerana tailor itu tersentuh bhgn lengan Malfoy. Ini menyebabkan HP mengesyaki ada tanda kuasa jahat di lengan Malfoy. Malah HP, Hermoine and Ron mengintip Malfoy yang keseorangan ke kedai Burgin and Burke..bukan ditemani oleh maknya dan all the Death Eaters!
  3. Sebenarnya ada byk lagi memori yang berkaitan dgn Voldemort yang telah dikumpulkan oleh PD..antaranya memori seorang pekerja k'jaan yang telah ditugaskan utk menangkap pakcik Voldermort. Bagi saya ini tersangatlah penting kerana ini membawa kepada bagaimana PD mendapatkan cincin kepunyaan keluarga Voldermort yang kemudiannya dijadikkan Horcrux. Lagi satu memori penting ialah bagaimana Voldermort mendapatkan lain2 brg berharga Revenclaw dari seorg perempuan yang gila mengumpul brg berharga.

  4. Satu lagi yang saya rase penting ialah scene yang patut ada ialah bila HP tahu yang sebenarnya yang membuat ramalan ialah Profesor Trelawny dan telah didengari oleh Snape yg kemudiannya mendedahkan kepada Voldermort(penyebab utama Voldermort membunuh parents HP) dan disebabkan itu, HP sgt benci kepada Snape!
  5. Sebenarnya Harry terjumpa The Room of Requirement bila dia nak sorokkan buku Posyen lama dari Snape setelah menyumpah "sectumsempera" kepada Malfoy, dan dia sorokkan secara berseorangan tanpa ada scene kissing2 dgn Ginny. Scene tu patut ada sbb nnt ada kesinambungan dlm HP7!! Dia sorokkan dlm sebuah almari dan diletakkan dgn sebuah patung yang memakai tiara (that tiara yang plg important in the next episode!!!) Yayadaiiii...why la depa tak buh scene nih!!
  6. Opsss..dah almost one hour...last2..actually HP dikakukan (stupefy) oleh PD semasa HP balik dari mengambil Horcrux tu. HP terjelapuk di satu bhgn dan badannya ditutupi dgn kain Halimunan. Tujuan? PD mahu HP tak dilihat oleh Death Eater yang dtg bersama Malfoy utk membunuh PD.

Fuhhh...sekian saja laporan ke'frust'san saya terhadap HP6..but still i'm gonna to collect the DVD soon....hehe..frust2 sayang gitu...oklah...hilang tensi dgn kerja sekolah yang tak berkesudahan. This is one of the way i want to release my tensi2...see u babai!

P/S: Sorry for the spelling..nak cepat!


No comments:

Post a Comment

WE KNOW EACH OTHER SINCE 1996

Daisypath Anniversary tickers

Our anniversary

Daisypath Anniversary tickers