Tuesday, November 10, 2009

Bau-Bau Bacang

kuinin2

Sekarang saya sudah tahu kenapa orang tua2 dulu buat perumpamaan bau-bau bacang!! Hujung minggu lepas saya kedai runcit untuk membeli bahan basah untuk membuat mee hoon sup tulang. Masuk-masuk kedai...terhidu satu bau yang agak familiar...........aduhai..wanginya bau!! *_*

Satu bau yang sudah lama saya tak hidu. Bau yang mengingatkan suasana kampung, mengingatkan rumah arwah tok mek dan tok ayah...huhu. Di belakang rumah arwah dulu ada pokok bacang a.k.a 'woh mache' . Saya selalu tunggu buah dari pokok itu masak. Baunya sangat harum bagi saya. Bau yang menyelerakan. Saya tak tunggu lagi..terus capai plastik putih. Ambil sebanyak yang mungkin sebab saya tahu bukan mudah untuk jumpa buah ini lagi. Tanpa sedar dekat 20 biji saya ambil!! :D

buah kuinincopy

Bila balik, tak tunggu lama terus kupas 3 biji. Alhamdulillah semuanya elok isinya. Kuning keemasan dan tersangat manis. Tekstur isinya tidaklah terlalu ranggup tapi jugak tidak lembik. Segah dan segar isinya. Saya cicah dengan kuah colek Aji. Sedap! Terima kasih EZI. Bertuah betul saya ni..dah dekat separuh botol baru cakap terima kasih. Ihiks. Sesapa nak order sila klik sini. Tak rugi order! Memang sedap!!

Sambil makan sambil itu saya hidu bau buah ini sepuasnya kerana bau ini benar2 mengingatkan saya pada arwah berdua. Hanya Tuhan yang tahu betapa rindunya saya pada Tok Mek dan Tok Ayah. :(

rebustulang

Tengahari itu saya masak Meehoon Sup Tulang Lembu sahaja. Senang semua makan. Saya rebus dulu tulang bersama lengkuas, halia, bwg putih dan bawang merah yang diketuk..biar sampai empuk. Kemudian baru masuk segala rempah dan garam. Lama jugak kena merebus. Hehe saya rebus dlm Smart Cooker. Senang skit nak tinggal buat kerja lain. Tapi kalau ada periuk idamanku yang AMWAY tu sure lagikkkkkk cepat! Tak de org nak sponsor ka?? :D

meehoonsup2

Tadaaa!!! Dah siap! Nak buat sambal mcm mee sup utara tapi takde serbuk cili plak. Cili + Kicap ajolah. Jeruk lobak dan jeruk cili pun tak beli...huhu kalau tak sure lagik terangkat!!!! Bagus gak kalau tak sure I taram lebih2..hehe!

P/S: Saya masih lagi belom makan nasi....sudah 10 hari...yaiyy!! :D

No comments:

Post a Comment

WE KNOW EACH OTHER SINCE 1996

Daisypath Anniversary tickers

Our anniversary

Daisypath Anniversary tickers