Monday, December 14, 2009

......dalam kepala saya...

Saya tak ada mood utk berblog..
kadang rasa nk stop je berblog sbbnya saya rasa blog ni tak de org baca w/pun mmg tujuan saya buat blog sekadar utk syok sendirik, meluahkan perasaan sedih gembira duka selain nak buat kenang2an...nak tulih diari aku rasa bukan tahap umor aku sesuai nak berdiari ni...I'm not a teenager anymore la...huhu..next year dah bertukar nombor plat depan dah pun..huhu..

Saya tak de mood bila tgk cermin...Ini kes biasa...mek anese vs cermin!
Lemak saya mmg tepu! Dah berbulan diet tapi skit pun lemak sy tak terhakis! Sadis!

Saya tak de mood nak buat kerja rumah..tak de mood mengemas...
Kenapalah saya ni selalu malas? Masak pun macam kena paksa...

Saya tension bila pikir masalah E-in yang tersangat aktif sekarang ni..Kadang smpi out of control! Saya benci dgn perkataan SABAR sbb sy dah muak dgr... Jaga kanak2 istimewa yang hyperaktif mmg mencabar minda, perasaan, iman..semualah..!! ;( Tangan cepat je mencubit tampar(w/pun selalu rasa bersalah tapi repeatative behaviour E-in mmg blh buat sy hilang sabar!). Menjerit mcm Tarzan jelmaan gorilla gila naik minyak mmg dah selalu sgt!

Saya juga benci bila org tanya autisme ni mcm mana..so bila cerita..bla..bla..pok..pek..pok..pek..responnya "ala biasala tu budak nakal..anak i lelaki pun nakal jugak, tapi i tak pernah nak naik tangan". Oh please la.. jgn kau banding dgn anak kau yang sempurna tu...kalau org tak alami, tak tgk korang takkan paham kenapa saya cepat nak marah, tension, berair muka kelat....Dtgla sini ambik E-in ...sila jaga seminggu....kalau dlm masa seminggu u all boleh sabar dgn barang dlm rumah yang rosak dan tak bertukar jadik raksasa gorgon yang kaler hijau lumut mmg tabikla. My mom yang kerjanya cikgu tadika pun surrender!

Sekarang timing dia siang hari tak mo tidur w/pun puas sy cuba menidurkannya...last2 sy yg tertlelap(sbb tak cukup tidur n rehat) seminit dua tapi akan terbangun dlm keadaan terkejut sbb takut dia buat benda2 bahaya....sungguh me'migrain'kan kepala sbb terkejut mcm tu..mmg tk bagus utk kesihatan...dah lepas Asar baru nak tidur, kali ini dihalang pun tak guna. So bila biar tidur, pukul 10-11 mlm dia berjagasmpi ke pagi esok...dan sudah tentu sy akan jadik mcm Zombie keesokkannya!!!..
Saya/husband tak boleh tidur kalau dia tak tidur sbb takut dia main benda bahaya....w/pun segala precaution kami dah buat.......simpan semua barang2 yang berbahaya, kunci toilet...tapi anything can happen maa.....!!

Saya mls nak jawab soklan "anak kau yang second dah besar thn depan dah masuk 5 thn dah...bila lagi kau nak beranak?". Aduh! 5 thn bagi budak Autisme mcm E-in ni umpama ada anak umor 1 1/2 thn! Jgnlah banding dgn budak umor lima tahun yang normal yang sudah petah berkata2, bertanya itu ini, paham arahan, tahu waktu tidur dan makan, tak pakai lampin, tak menyusu botol, boleh mkn minum sendiri, boleh di suruh itu ini, pham perkataan jangan, tak boleh buat, tahu mana bahaya mana tak semua tu......bla..bla...

Ingat saya nak dua org anak je ke? Saya nak lebih dari tu la.....tapi tak de lah banyak sgt..4-5 org pun sudah baik..tapi kita merancang..tuhan yang menentukan. Saya ditakdirkan ada anak istimewa yang memerlukan perhatian yang double triple extra, mana mungkin saya menimang lagi cahaya mata yang lainb dlm masa terdekat ini. Hani pun kadang saya rasa dia kurang dapat perhatian. Alhamdulillah dia seorang anak yang baik, pandai berdikari dan tidak menyusahkan. Kalau apa2 dia suka buat sendiri, kalau tak boleh baru mintak tolong saya or hubby. Dia faham umi kena jaga E-in. Terima kasih Tuhan.

Banyak kali saya bagi tau En. Majdi..'kalaulah E-in tidak begini, maybe saya dah ada tiga anak now ni, or mungkin next year dah boleh plan another one'. Sebab itulah saya kadang jadi heran kalau ada org yang tak nak anak ramai..nak sorang dua je, sedangkan anak2 semua normal, berkemampuan dari segi kewangan dan kesihatan...kalau saya di tempat mereka..angka dua itu bukan pilihan. Saya tak nak bila dah tua kesunyian.Saya tgk FIL saya meriah dgn anak2 dan cucu2. SERONOK!

Tapi apakan daya belum masa yang sesuai utk saya menimang anak lagi dlm waktu sekarang ni. Selagi E-in belum boleh berdikari, boleh bercakap, boleh communicate dan faham, tahu yang mana bahaya dan tidak, selagi itu saya merancang utk tidak menambah anggota baru... tapi kalau ditakdirkan saya mengandung sy terima. Cuma seboleh mungkin dlm tempoh ini kami cuba utk plan dulu. Tengok perkembangan E-in mcm mana.

Saya tidak menyesal atau marah kerana dianugerah anak istimewa ini, yang saya doa ialah semoga E-in akan berubah menjadi seperti kanak2 sebaya dgnnya. Biarpun tidak sesempurna yang lain tapi sekurang-kurangnya dia mampu berdikari tanpa menyusahkan sesiapa kelak.

Byk benda saya fikir. Risiko kalau saya mengandung lagi sekali utk berulang pun ada. W/pun semua ini kuasa Tuhan tapi saya minta Tuhan jauhkan. Cukuplah dgn E-in sorang w/pun saya tahu Syurga jaminan utk insan begini tapi saya tak rasa saya mempunyai kekuatan dan kesabaran utk menjaganya. Saya juga fikir bila dah nak start hantar dia ke tadika/sekolah khas yang memerlukan saya utk ambil cuti tanpa gaji sbb saya bimbang nak biar naik bas/van sendiri. Banyak sgt okey nak kena fikir!

Sekarang saya sudah penat, letih dan akhirnya badan saya jadik sakit. Perasaan pun sakit. Mak saya pun kesian tgk muka pucat tak terurus saya. Saya mahu rehat tapi saya tak boleh.....!!!!! :(

9 comments:

  1. ape yg sy ble ckp adalah perkataan sabo...tp membaca coretan awak sy rasa awk adalah ibu yg terpilih..berkongsi pengalaman sy..ank sy bkn autisme tp agak hyper...kengkadang sy rs penat gak nk handle ank2 sorg diri (hubby blk weken jek)klu ade function kt kolej nk tinggalkan ank cian kt baby sitter klu bwk plak dia xreti nk ddk diam, bnyk mata memandang kurang senang...hati dijeruk2 perasaan mcm le ank diorg baik sgt..cuma ank sy terlebih baik sbb itu dia mcm itu..selagi lg..bersabar ye...

    ReplyDelete
  2. ai kak anese..sy ad tau 1 tmpt yg mmg khusus memulihkan kanak2 istimewa..tmptnye kt felda gedangsa tanjung malim,kl nk tau lebih lbh detail blh r g kt www.kakraw.spcs.name.my..& ad bku jgk kot "kembara atid wazib" kt MPH...waktu rawatan die sabtu-ahad 6.45 am-ptg..inshaAllah sumenye akan baek2..try lah!

    ReplyDelete
  3. noradzlina:
    Thanx..samal kite. dulu masa E-in kecik2 kalau bwk pi jenjalan tak de la org nak tgk semcam..tapi sekarang bila dia dah umor 4 thn + figure pun sebesar budak darjah 2 dgn tingginya, dgn besarnya....lagilah org tgk semacam.

    Anonymous:
    Terima kasih. Insyallah ada kelapangan akak akan cuba.

    Ezzati:
    Terima kasih dik..ada juga reader blog ni...hihi!

    ReplyDelete
  4. Anese.. teruskan je menulis. jadi panduan juga untuk ibu2 yang ada anak istimewa dan sbagai persediaan utk bakal2 ibu agar tak terkejut dpt anak istimewa. Sometimes kita tak sedar, apa yang kite tulis dlm blog sebenarnya menjadi motivasi dan inspirasi untuk org lain... keep writing ok.. saya pun tukang baca juga... kalau tak update..memang akan tertanya2.. mana la pergi si anese ni..

    about e-in.. hanya anese je yang tahu how difficult untuk jaga anak istimewa ni.. always remember.. setiap kejadian ada hikmahnya.. semoga semuanya dipermudahkan.. tu je yang saya mampu doakan...

    ReplyDelete
  5. jon,

    nila dugaan dan ujian utk ko. Tuhan tu Maha kaya. Dia x duga hambanya kalau ko x mampu nak melaluinya. Insyaallah pasti pahala besar menanti.

    Aku dgn farhah pon sekrang memang selalu sngt jd gorila dah since ada anak kecik ni. tiap2 hari ada je perangai baru y muncul nak bg aku jd tarzan.

    memang bukan mudah nak jd emak org ni...

    Moga kita sama2 diberi petunjuk dan hidayah dan kesabran dlm menangani perangai anak2. Ameen

    ReplyDelete
  6. benar kata julia tu.. actually smalam aku dah baca entry ni tapi tak leh nak tinggal komen..sebab aku ushar thru my phone..hehehe penat nk taip.
    1. jangan la benti writing.. aku keciwa kang..ilang sorang kawan berblogging ni ha..
    2. walaupun ko menyampah dengar perkataan ni... aku nk jugak cakap.. BERSABAR ya kawanku.. aku tau ko penat..aku yang ada anak seaktif hakim tu pun penat...huhuhu
    3. enjoy blogging k.:)

    ReplyDelete
  7. hi.. akak nih. ummi.
    mmg susah tp kena sangat2 sabar. kalau bukan kita boleh bersabar, siapa lagi? akak anggap apa jugak dugaan anak istimewa ni, sebahagiannya utk mendidik hati dan jiwa kita jugak. another thing is redha. satu benda yang cukup susah nak dibuat but once dah redha, hati lapang.

    ReplyDelete
  8. Terima kasih ye semua bagi komen yang membina dan semangat. Memang bukan senang nak jaga anak sebegini. Semoga tuhan permudahkan segalanya.

    as:
    thanx as. Memang ada yang ada anak autisme baca my blog. Cuma kekadang dtg angin malas/byk kerja mmg tak de mood nak update.

    Julia:

    Itulah. Tapi nakal anak yang normal lain. Nakal E-in lagi susah nak jaga. Dia tak boleh duduk diam langsung. Itu yang buat aku penat+tension kerja lagi.

    Syikin:
    Thanx! but hv to say that i really hate that word!Sbb kalau aku tak sabar aku mungkin tak jaga dia kan? Sebab sayang anak dan S****lah aku cuba yang terbaik. Tapi bila penataku kena kelarkan ketensionan aku ni. Masa ni i just want someone to listen/read without saying the word. huhu..pls understand....

    Ummi:
    Saya redha ada anak mcm ni. Tapi sekali sekala mmg sy nak tulis untuk hilangkan ketgangan dlm jiwa. Tension bukan bermakna sy tak redha tapi lebih kepada rasa letih.

    ReplyDelete

WE KNOW EACH OTHER SINCE 1996

Daisypath Anniversary tickers

Our anniversary

Daisypath Anniversary tickers