Tuesday, December 15, 2009

Pengakuan 99 HTN dan Cendawan!

Selamat pagi.....
Alhamdulillah semalam i had enough sleep....E-in tidur dlm pukul 10 lebih... Pagi ini dia bangun awal dlm pukul 6 (anak cikgu mmg bangun awal!!)... Saya rasa sihat skit dan badan terasa segar, kepala pun terasa ringan sbb semalam kepala berat betul...mata pun pedih..asyik berair mcm kena asap bakar satay je...

Sarapan pun sudah, basuh baju sudah, sidai sudah, lipat baju yang basuh semlm belum..hihi. Tunggu mood melipat datang baru buat. So disebabkan 65% mood tgh mari maka i rajin nak upload blog...

Balik kampung baru ni saya tak pi memana pun since tak de org nak tgkkan E-in. Abah saya dah tak larat nak handle maklumla dah la saiz badan cucu lagi kasar dari tok Abah. Tok Abah pulak ada masalah sakit tulang pinggang maka tak jamin saya nak tinggalkan anak semata2 nak shopping/jenjalan. Kalau bawak sekali baik tak payahla. Tak jadik kerja la jawabnya.

Seperti biasa pepagi Abah saya di pi kedai kopi Ayah kawan saya yang sepelaung dari rumah. Masa balik tu dia ternampak ada tompok putih2 kat tepi tebing jalan tali air. Wahhh...rezeki di pagi hari.....!! Orang Kelantan panggil Kulat Pusu. Terus dia panggil saya dan Ma pi ambik...First time jumpa kulat ni kat kg ni sebelum ni mmg ada tapi tak pernah sempat ambik dah org ambik. Syok cabut kulat ni...kena cabut dgn sabar..kalau tak dpt part kepala je la tapi kalau cabut dgn perlahan...ha ambik! panjang dia punya btg akar dia.Kulat ni baru bercambah..memang sedang eloklah. Abah kata kalau tunggu dia kembang tak sedap makan.

Banyak jugakla dapat..ada dalam dua baldi. Abah kata sebelum ni ada orang dah jumpa tapi kat tempat lain dlm kampung ni. Tapi lokasinya dirahsiakan...LOL!Abah kata org yang jual kat pasar 4 kuntum =RM1.00. Mahal jugakla. Pastu abah cerita, kalau zaman dulu2 org tua2 kata kalau jumpa kulat ni tak boleh jual nnt dia tak naik lagik dah...hihi! Padahal org yang kata cam tu nak suruh org yang jumpa tu bahagi2kan kat dia. Samalah dgn pantang mkn leher ayam nnt sanding teleng...padahal yang tua ni nak meratah!


Lepas dah bersih semua, Ma masak goreng sos tiram. Sedap saya meratah! Cendawan Fresh cam ni terasa manis dan kenyal! Sedap sgt! Jadik harus sy buat pengakuan kat sini...hehe saya dah termakan dan makan nasi masa balik kg tu...dah serba salah pulak tgk mak saya masak penat2, dahlah jarang balik, rasa bersalah pulak. Nak kata sy craving for rice tak de lah sbb dah terbiasa. W/pun dah disqualified 99HTN balik sini saya nak continue balik utk diri sendiri. Masa kat kg pun saya tak adalah makan beria2.Makan sbb Ma saya suruh teman dia makan. Sehari sy cuma makan 1 1/2 senduk je. Itu sy makan tengahari je. Mlm sy tak makan. Minum je la.

Sepanjang kat kampung susahnya nak kawal E-in sbb rumah mak saya banyak barang, lebih luas, dari ruang tamu ke dapur agak terlindung. Saya tersangatlah letih. Habis kerusi kulit mak saya ditarik2. Habis carik. Kerusi kulit tu plak kebetulannya jenis yang tiruan...maka tersembul bhgn pelapik putih. Umpama macam kasut kulit yang lama tak pakai tu. Bahagian lapisan kulit jadik tertanggal dan pecah2. Anak i yang bertuah pulak pi tlg carikkan. Haihh!! Nasib mak saya tak marah. Nasibla cucu!

Disebabkan tak larat saya tawaf dlm rumah ikut budak besar ni yang memanjat sana sini, sy bagi dia mandi dlm plastik pool. Berguna jugak beli benda ni. Bolehla saya duduk kejap sambil perhati depa main air smpi puas hati!

3 comments:

  1. Apsal disqualified 99HTN ?
    pregnant ke ?

    nnt hapdet akak balik ye

    ReplyDelete
  2. kak..org klate yerk??Sy pon :) ..
    Banyaknye pahala akk tu jaga anak akk cmtu..

    Allah Maha adil..nnti akak akn terima ganjarannya :)

    ReplyDelete
  3. I want to loose weight:
    bukan kalau dah termakan kire batal ke?kalau boleh continue alhamdulillah.

    Ezzati:
    yup akak orang kelate pure! pasir mas mari! :D

    ReplyDelete

WE KNOW EACH OTHER SINCE 1996

Daisypath Anniversary tickers

Our anniversary

Daisypath Anniversary tickers