Thursday, July 19, 2012

Kisah Hamil Cahaya Mata ke 3

Assalamualaikum...Fuh.. lama betul saya bercuti..lebih lama dari cuti pantang 3 bulan..dari beranak dua hingga beranak tiga..nasib tak tunggu cucu je baru sambung blog! hehe..

Kalau nak cerita bab hilang mood nak berblog memang tak habis..silap2 boleh padam balik mood nak update kali ni. Tak sangka blog saya yang tak seberapa ni pun ada juga yang sudi membacanya..terima kasih. Maaflah kalau buat anda ternanti atau tertanya2 apa cerita terkini yang mengarut dari saya ni..hehe. Tuan blog kena sampuk dek hantu malas blog..hehe

Okla, seperti title yang tertaip di atas, saya nak kongsi kisah kehamilan dan kelahiran cahaya mata kami yang ketiga. Lama menanti, 7 tahun. Tapi yang betul2 nanti rasanya 2-3 tahun lepas kot...sebab jarak E-in dan Hani 22 bulan je so memang plan anak ke 3 lambat sketla, at least 3-4 years, plus minus E-in pula merupakan anak istimewa kami jadi kami fikir kami perlu fokus kepada E-in dulu. Namun selepas 3-4 tahun memang saya sudah bersedia utk menimang cahaya mata seterusnya, teringin nak cium bau bayi baru lahir, teringin nak menyusukan anak setelah gagal menyusukan sepenuhnya Hani dan E-in, teringin nak dukung anak kecil...tapi Allah S.W.T juga Maha Mengetahui. Kami akur...

Seperti yang lepas2, bila saya hamil, biasanya saya boleh agak. Saya boleh rasakan. Ini sangat mudah kerana saya jenis yang datang bulan yang tetap kalau lewat pun hanya sehari atau dua hari...jadi bila lewat bbrp hari hingga hampir seminggu, tambah pula simptom seperti badan terasa panas seperti nak-demam-tapi-tak-sangat, tekak perit, badan sperti lemah2, nak tertidur...hmm..masa untuk membeli pregnancy test!!

Yup! seperti yang diduga...2 line muncul, tunjuk pada cik abe. Tersenyum dia. Time2 tu jugak ajak saya pi klinik!! Excited seperti mengandung anak sulung...bukan!Lebih dari tu saya rasa...umpama pasangan yang lama berkahwin, tak dapat anak, bertahun2 mencuba dan akhirnya membuahkan hasil!! Seronok betul cik abe. Cuma saya je kata, tak pe la nnt kita pi lah bang..skang penat sgt, tak larat nak bangun.

Akhirnya ambik masa jugalah baru saya p klinik. Saya pun tak nak tangguh lama2 sebab pernah dgr pengalaman rakan sekerja yang dia hampir hilang nyawa kerana kehamilan ektopik (luar rahim). Nauzubillah.Setelah disahkan oleh doktor dan dari mesin scan saya sudah hamil 9 minggu ketika itu. Due date 12 July 2012. Seperti biasa saya dibekalkan asid folik dan sedikit vitamin serta ubat-ubatan.

Maka setelah dgn rasminya saya sah hamil, kesan dr psikologi dan emosi kononnya "saya-dah-hamil", "I'm-pregnant"...segala muntah, pening, cramp di kawasan abdomen, sindrom-tak-leh-bau, tak-leh-tgk-itu-ini datang bertamu. Padahal sblm2 tu rileks je...dan penangan kali ini memang paling teruk berbanding sebelum ini. Psiko betul la.

Syukur semua sindrom tak best tu bermula pada hari last day before cuti sekolah akhir tahun. Jadi hari Jumaat, hari terakhir sesi persekolahan tahun 2011 itu saya ambik cuti rehat. Nak ambik mc, nak p klinik pun tak leh nak bangun dah. terpaksa pohon budi bicara pihak pentadbir untuk ambik cuti rehat tanpa isi borang dahulu..isnin dlm cuti sekolah itu baru saya mengadap Penolong Kanan, isi borang mohon cuti. Hehehe...!

Jadi cuti akhir tahun 2011 adalah cuti yang paling tak best sekali kerana hari2 saya byk sy habiskan terbaring di atas katil dan di singki. Saya sebenarnya bukan jenis cepat mengalah kalau saya sakit, selalunya kalau setakat sikit2 saya gagahkan jugak p kerja, gagahkan juga buat kerja rumah tapi kali ini memang saya kalah...kalah dgn mabuk yang datang. Walaupun saya cuba untuk alihkan perhatian dari memikirkan sgt perihal mabuk tapi saya akan berakhir di singki juga...MUNTAH dan MUNTAH!

Bab muntah , angin, sakit kepala, pandangan terasa berpinar dan berpusing2 satu hal, tapi ada lagi pakej lain...tak leh bau certain things pun ada juga...tak boleh bau anak2 dan cik abe sendiri even diorang dah mandi pakai wangi2 pun. Malah bau sabun mandi, bedak, minyak rambut n minyak wangi yg biasa diorang pki pun tak boleh. Memang saya cuba tahan tapi perasaan nk termuntah tu dtg sendiri, menyucuk2 di tekak mau keluar..even muntah angin dan air je. Berapa banyak jenis sabun mandi, bedak dan minyak wangi tukar jenama lain sbb asyik tak kena sahaja dgn hidung ni. Kadang saya masuk bilik air yang lepas diorang mandi pun saya boleh termuntah bila bau sabun or syampoo yang diorang pakai tak berkenan.

Kali ni jugak saya merasa tak bole dengan bau menumis bawang dan cili boh/kering. Ada sekali saya cuba masak ikan masak merah..huhu..masa masak sy tahan lagi. Tapi lepas masak saya cepat2 mandi, siap syampu rambut, scrub muka badan semua. Tapi punyala sensitif hidung ni, baju yang saya pakai semasa saya menumis, yang saya sudah letak dalam bakul kain untuk basuh tu boleh lagi saya tercium bau tumisan tu!! huhu..muntah lagi..memang lembik sungguh. Terasa bau bawang tu busuk sangat!!

Bab makan mmg xlalu...kadang teringin itu ini, cik abe pun belila..tapi bila cik abe bwk masuk je dlm rumah terus terasa tak nak! nak muntah! Kadang saya tahan juga, cuba makan sbb kesian sgt dekat cik abe yang dah beli..tapi mkn dua tiga suap mmg terus ke singki la jawabnya.

Jadi sepjg cuti saya berkurung dalam rumah smpi satu ketika saya rasa saya mabuk sbb asyik terkurung dalam rumah, nak ajak cik abe berjalan2 saya kesian kat dia sbb dia penat balik kerja walaupun dia ajak..bukan utk pergi mall ke apa...tak teringin pun ke mall..tgk jerawat kat muka org n tgk org lain berpeluh pun saya dah fening......just pusing2 dengan kereta. Ambik angin luar. Hari cuti okla...itu pun petang2 skit. Kalau hari kerja adalah dua tiga kali sepjg cuti sekolah tu..sbbnya sy kesian kat cik abe..cik abe plak kesian sama saya...terima kasihla Yang...awak layan anak2 n kemas rumah pun saya dah syukur..so kena ada timbang rasa sketla. Abang pun bukannya robot..

Alhamdulillah ada hikmahnya juga saya alami mabuk ini ketika cuti..at least saya boleh berehat dirumah, at least saya tak MC memanjang dan menyusahkan orang lain. Menyusahkan cik abe aje..hehe. Memang ada doktor bekalkan ubat tahan muntah, angin dan sakit kepala semua tu tapi saya tak nak makan banyak sangat ubat2 ni. Semua tu bukan tak de side effect..so bertahan dan bersabar sahajalah sementara hormon nak stable tu. Seingat saya, saya makan ubat2 tu adalah dalam tiga kali...ubat tahan muntah dan angin. Kali pertama sewaktu nak balik kampung masa cuti sekolah, kali kedua semasa hari keluar result PMR (almaklumlah saya cikgu yang mengurus result PMR, ambik, edar dan buat analisis semua) dan last sekali semasa nak pi Penang ikut family cik abe bercuti di sana masa CNY. Tak sanggup nak muntah2 time dalam perjalanan n time handle kerja.

Bila start persekolahan..alhamdulillah saya sudah hampir tiada mabuk2 lagi. Time ni bermulalah diari Sang Bedal..hehe. Bayangkan up n down tak selera nak mkn, badan lemah almost 2 months..bila dah stable tu macam kemaruk sangat nak mkn itu ini. Bila dah boleh makan maka angin2 dalam badan pun kurang, so kuranglah perasaan menyucuk2 tekak nak termuntah tu. Walaupun saya still lagi tak tahan dgn bau dan sesetgh perkara tapi happy sangat2 sebab saya boleh p kerja dan menjalankan tanggungjawab lain2 yang dah lama saya tak buat.

Perjalanan hamil selepas itu semuanya mudah.. saya boleh memandu ke tempat kerja hinggalah ke hari terakhir sebelum saya bersalin, MC pun hanya sekali. Memang adalah sakit2 badan bila trimester akhir tu, penat, sakit pinggang, lenguh kaki, cramp semua tu tapi sekurang2nya saya tidak loya..tidak ada episod muntah yang memualkan. Yang penting I berselera makan walaupun badan penat!!! :P

Sebut bab makan banyak betul yang mengidam..tapi nasiblah semunya yang senang nak dapat dan carik..antaranya tetiap hari nak minum air kelapa. Nasib baik sempat balik kampung merasa air kelapa yang Abah tanam. Memang sedap yang amat...memang tak samalah yang jual kat KL even beli yang sebijik2 tu. Isi dia memang lemak manis, lembut..cair di mulut. Kalau tak dapat tu, lepas bersalin lambat lagilah nak boleh minum. Air kelapa kena pantang setahun kan? HuhU.... Bab naik badan tak payah nak ceritala....naik 20 kg vleh? Terbaek punya rekod. Kali ni memang mencecah 77.5kg?? Pengsanlah nak turun balik...tak tau la berjaya ke tak...pasrah je la.

Semasa kandungan hingga 7 bulan saya boleh lagi pakai baju kurung tapi bila masuk 8-9 bulan saya sudah tak mampu dah nak pki baju kurung..terpaksa beli gaun mengandung..selesa di perut.Oh sebut bab baju hamil...Ya Allah!! Tension betul. Orang seperti saya ni jenis rendang payah betul nak cari baju mengandung. Baju mengandung yang dulu2 jangan ditanya. Habis dah saya sedekah kat orang. Penat pi sana sini. Habis mall n butik saya jelajah. Susah mau berjumpa yang menepati rasa.

Jumpa yang fesyennya cantik dan moden tak de lengan pulak...bolehlah pakai cardigan tu tapi cuaca kat negara kita ni bukan macam kat Korea, saya pulak bukan kerja dalam aircond, kerja sambil berdiri, turun naik tangga..dan percayalah time pregant badan cepat2 berpeluh dan panas lebih dari biasa. Pergh nak pakai berlapis2 lagi? Huh..mau kalau time kelas tengahari, kipas dlm kelas lak ala2 hidup-segan-mati-tak-mau..ada lak students yang tanya soklan bodoh..mau mak buyung jadik naga!!!

Tak tau la kenapa dengan baju-baju mengandung di butik sekarang...kadang harga mahal beratus2 tapi design macam untuk makcik2 jek. Bunga besar2, berbelang2 besar. Huh! Dah jumpa yang cantik, kain pulak jarang atau jenis tak cukup kain. Kalau yang tutup aurat plak saiz untuk mak2 yang petit! Huwaaa! Kadang ada pulak kain terlampau tebal, yang berkilat2 la. Haiyoo...susahnya mau cari yang boleh tutup aurat, panjang baju bawah paras pinggul, berlengan panjang, kain yang selesa dan tak jarang.

Bila jumpa yang tutup aurat pula, design alamakkkkk tersangat sadis pulak, jahitan tak kemas, benang terkeluar sana sini..time tu gak terasa nak bukak butik baju mengandung(haha! komplen banyak, dah badan gemuk mmg payah nak carik baju pregnant tak nak ngaku!;P). Susah nak jumpa design yang moden dan menutup aurat serta sedikit longgar. Tak suka betul tengok ibu2 hamil yang pakai ketat2 ni..yelah semua part mengembangkan..mengandung tak bermaksud kita leh lari dari menutup aurat tu..saya yang perempuan pun malu nak tengok..haiyaaa..smpi pusat pun nampak.

Oww...nak tengok gambar saya time pregnant?? Nah! Haha..eksklusif ni tau!!




Dua gambar di atas ambil masa kandungan 8 bulan. Masa ni cik abe bawak p bercuti 3 hari 2 malam di Grand Lexis. Sangat tembam membuyung!

Masa pregnant Hani tak de pun gambar..masa mengandungkan E-in adalah tapi bukan gambar sorang2, gambar family. Tu pun sebab adik ipar kahwin..kalau tak memang tak de. Kali ni ambiklah..cik abe kata tanda kenangan. Nanti anak2 tanya tak de langsung bukti umi pregnant. Haha. Entahlah memang tak suka betul tgk gambar saya muka boolat tak hengat!:P

Minggu2 akhir kehamilan...sempat lagi sambut mother's day dengan family cik abe di TGIF, Pavillion.

Dekat2 nak bersalin saya ditimpa satu perasaan iaitu sayu sgt bila tengok E-in. Kenapa entah....perasaan ni sama masa saya mengandungkan E-in dulu..rasa sayu tengok Hani. Terfikir macam diorang tak puas lagi bermanja..masa Hani dulu logikla sebab beza 22 bulan je tapi E-in dah 7 tahun dah cik abe kata..haha. entahla. Emo terlebih je time tu. Cik abe marah E-in pun saya yang sedih.

E-in pulak malam2 kalau time tidur mesti nak datang tidur dekat saya even sebelum tu dia tidur kat tilam dia dah. Tengah malam mesti cari umi, ayah dia la kena mengalah pi tidur kat tilam E-in..hahaha. Kadang time balik kerja dah ambik E-in, petang2 sure dia datang nk beriba...huhu. E-in dah 35 kilo dah yang oii..perut umi pun dah sarat. tapi saya bagi jugakla. Rasa sayu dan kesian. hihi..kenapa yek? Ibu2 rasa tak cam tu?

No comments:

Post a Comment

WE KNOW EACH OTHER SINCE 1996

Daisypath Anniversary tickers

Our anniversary

Daisypath Anniversary tickers